KULI pt. II

Normaali

Vko 27


Tämä käsittelee kuntaliitosten kyseenalaisia puolia.

Asiakkaan eli kuntalaisen näkökulmasta kuntaliitokset näyttäytyvät ehkäpä sittenkin enemmän tarpeettomana farssina. Asiakas tietää sen, mitä niistä seuraa. Seurauksena on asioinnin siirtyminen kauemmaksi, kuin mihin se aiemmin keskittyi. Samalla kun distanssi lisääntyy, sujuvuudestakaan ei voi olla yhtään varma, kun tuttu ja turvallinen on pyyhitty.

Kuntaliitos pohjautuu jonkinlaiseen ”militaristis-älyllis-taloudelliseen” pohjaan, jonkinlaiseen karttaharjoitukseen. Ajatellaan, että poistamalla muutama turha kunnanjohtaja saadaan säästöjä. Nämä säästöt todennäköisesti hassataan siihen, että samalla uuteen, isompaan monikuntayhtymään palkataan alemman tason osaajia suuremmalla rahasummalla kuin mitä parin johtajan palkkoihin kului. Ajatellaan myös, että etäisyys palveluihin ei ole ongelma ihmisille, jotka joka tapauksessa harrastavat huvikseen ”Tuurin kyläkaupoissa” käymistä ja joille auto on elinehto, statussymboli ja tuki ja turva. Ajatellaan myös, että nämä distanssitarpeet ovat kertaluontoisia, eivät toistuvia, joten ne voi myllätä administraation eikä asiakkaan mieleisiksi. Tässä unohdetaan yhtäältä se, että monilla ei ole enää 1900-luvun ”pyhää lehmää”, autoa ▬ finansiaalisista, ideologisista tai trendisyistä ▬ ja toisaalta se, että ongelmaisten ongelmilla on tapana kroonistua.

Näiden faktoidien takia olisin taipuvainen ajattelemaan, että kuntaliitoksiin ei pitäisi mennä kuntaliitosten vuoksi. ”No municipal mergers for the sake of municipal mergers.” Niihin pitäisi kytkeä logistis-ekologinen suurempi trendi. Kuntaliitosten tuomaa etäisyyksien kasvua palveluihin pitäisi kompensoida sillä, että samalla uudelle verkostoituvalle ja hermostoituvalle kunta-alueelle rakennettaisiin lisää infraa. Infra olisi raideliikennettä, joko junia tai raitiovaunuja. Näillä välineillä nekin ihmiset pääsisivät kauempana sijaitsevista palveluista osallisiksi, joilla on kroonisia tarpeita muttei autoa. Omalla alueellani on toimiva rataverkko. Kaikkiin paikkoihin ei vain ole liikennettä, koska VR on lopettanut sen kannattamattomana. Kuntaliitos muuttaisi tämän vuorovesitilanteen luoteesta vuokseksi. Lähijunat tai lättähatut ilmestyisivät taas liikenteeseen viemään ihmisiä tavaroiden ja palveluiden luokse. Linja-autossa olisi tunnelmaa, ja junalla olisit jo perillä.

Täysin uusia rakenteita pitäisi kehittää vanhojen uudelleen avaamisen lisäksi. Mielestäni tämä olisi oikeaa ”elvyttämistä”. Elvyttämistä ei ole se, että annetaan hulluille rahaa kahviin ja viinaan, kun ajat ovat huonoja. Elvyttämistä on se, että rakennetaan jotain sellaista, josta on hyötyä ja lisäarvoa huonona aikana, jotta sitä voitaisiin käyttää täysimääräisesti hyväksi sitten, kun ajat ovat parantuneet. Jotta kuntaliitokset olisivat tarkoituksenmukaisia, kokoomuksen ja vihreiden tulisi tehdä yhteistyötä. Vastapainoksi kokoomuksen pyrkimykselle säästää rahaa tiivistämällä hallintoa vihreiden pitäisi vaatia, että joukkoliikennettä kehitettäisiin kompensoimaan etäisyyksien kasvua. Jos kokoomus olisi rahapuolue, vihreät olisivat laatupuolue. Pitkällä tähtäimellä tämä tukisi kuntien vähentymistä (ja kehitystä), joukkoliikenteen kehitystä ja yksityisautoilun vähentymistä.

VirkkunenOngelma on vain siinä, että politiikassa ei uskota kahden tai kolmen puolueen YHTEISEEN strategiaan jonkin asian aikaan saamiseksi YHDESSÄ. Tämä siitä huolimatta, että ne ovat samassa hallituksessa oppositiota vastaan! Puolueilla pitäisi olla ilmeisesti vain omia tavoitteita ja omia projekteja muista piittaamatta. Näin politiikka pelkistyy asioiden ajamisen sijasta etupiirien, ”maineen” ja vallan jakamiseksi.

Kokoomuksella ja vihreillä ei pitäisi olla mitään esteitä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaalit tulevat ja menevät. Rakenteet kehittyvät eri tahtiin.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s